Implementasi Pembelajaran Sikap Syukur Terhadap Perilaku Sosial

Main Article Content

Nanik Indah lestari
Humai rosyaida
Risqia Ramadhani
Muhammad Romadlon Habibullah

Abstract

This study aims to examine the concept of gratitude and the attitude of gratitude in grade IV students of MI Islamiyah AL Maliki Bojonegoro. In addition, this study also wants to understand the concept of character and the behavior of students' character in the class. In addition, this study aims to explore the role of gratitude in the formation of children's character. The method used in this study is a literature review research model. The results of the study indicate that character is an individual's awareness in acting in accordance with the norms and rules that apply in society. Meanwhile, gratitude is interpreted as a servant's recognition of God for the blessings given, accompanied by an attitude of submission to Him. From this study, it was revealed that most students of MI Islamiyah AL Maliki Bojonegoro have a high level of gratitude. This is evidenced by the fulfillment of all indicators of gratitude explained in the study of Sufism.

Article Details

Section

Articles

How to Cite

Implementasi Pembelajaran Sikap Syukur Terhadap Perilaku Sosial. (2025). DAARUS TSAQOFAH Jurnal Pendidikan Pascasarjana Universitas Qomaruddin , 2(2), 297-303. https://doi.org/10.62740/jppuq.v2i2.273

References

Astuti, A. P., & Rps, A. Nu. (2018). Teknologi komunikasi dan perilaku remaja. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1).

Boiliu, N. I. (2016). Misi Pendidikan Agama Kristen dan problem moralitas anak. Jurnal Pendidikan Agama Kristen (Regula Fidei), 1(1), 115–140.

Enghariano, D. A. (2019). Syukur dalam Perspektif al-Qur’an. Jurnal El-Qanuniy: Jurnal Ilmu-Ilmu Kesyariahan Dan Pranata Sosial, 5(2), 270–283.

Hidayat, R., Sarbini, M., & Maulida, A. (2018). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti dalam Membentuk Kepribadian Siswa SMK Al-Bana Cilebut Bogor. Prosa PAI: Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 1(1B), 146–157.

Ilallah, M., Ali, M., & Fakih, A. (2022). Konsep Akhlak Tasawuf Dalam Proses Pendidikan Islam. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan, 2(4), 306–317.

INDONESIA, M. P. D. A. N. K. R. (2015). MENTERI PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN REPUBLIK INDONESIA NOMOR 15 TAHUN 2013 TENTANG.

Kemendikbud, R. I. (2015). Permendikbud Nomor 23 Tahun 2015 tentang Penumbuhan Budi Pekerti. Jakarta: Kemendikbud RI.

Munandar, A., & Komarudin, E. (2021). Optimalisasi Sikap Syukur Pada Siswa/I Diniyah Takmiliyah Al-Mubtadiiyah Desa Sirnajaya (DKM Sabilussalam). Proceedings Uin Sunan Gunung Djati Bandung, 1(18), 146–155.

Musyfiqah, K. (2018). Perilaku Manusia Atas Nikmat Allah Dan Ketiadaannya Dalam Al-Qur’an. Jakarta: Fakultas Ushuluddin Dan Filsafat UIN Syarif Hidayatullah.

Ningke, R. W., & Subiantoro, E. (2022). Implementasi Metode Hiwar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 103–108.

Raikhan, R. (2020). Pendidikan Ahlak; Perpektif Ahmad Amin dalam karyanya Al Ahlaq. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(2), 99–110.

Setyowati, E. (2009). Pendidikan budi pekerti menjadi mata pelajaran di sekolah. Lembaran Ilmu Kependidikan, 38(2).

w. widyaningsih, I. rusliana, N. nAAN. (2022). sikap syukur sebagai proses pembentukan budi pekerti pada remaja. Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 2(3), 666–686.

Widyaningsih, W., Rusliana, I., & Naan, N. (2022). SIKAP SYUKUR SEBAGAI PROSES PEMBENTUKAN BUDI PEKERTI PADA REMAJA (Studi Deskriptif terhadap Siswa kelas 10 di SMK Pasundan 4 Bandung). Jurnal Penelitian Ilmu Ushuluddin, 2(3), 666–686. https://doi.org/10.15575/jpiu.17008